Colenberg Omgevingspsychologie

LinkedIn Twitter

23 december 2013

Ingrediënten prettige werkomgeving

Op 26 november lanceerde het Center for People and Buildings (CfPB) de nieuwe werkplekwijzer, een praktische gids voor de indeling en inrichting van kantoren. Vanwege mijn bijdrage aan deze gids mocht ik die dag, samen met Iris de Been, een workshop geven over ingrediënten voor een prettige werkomgeving. Het belangrijkste: voldoende mogelijkheden voor concentratie en communicatie. En: een goed proces is het halve werk.

Lees meer »

2 oktober 2013

World Interiors Meeting

Op 5, 6 en 7 september was ik bij het eerste internationale congres over interieurarchitectuur. Een goed initiatief, want met steeds meer herbestemming in plaats van nieuwbouw groeit het belang van dit vak. Rode draad in de bijna 100 lezingen en debatten: het is tijd voor bewust ontwerp. Duurzaam, bescheiden en gericht op verbetering van de dagelijkse leefomgeving.

Lees meer »

31 augustus 2013

Healing environment

In de zorgsector is ‘healing environment’ inmiddels een bekend begrip. Welke kenmerken van een omgeving dragen bij aan aan herstel? Denk aan uitzicht op natuur, autonomie, goede nachtrust, positieve afleiding en geen onnodige stress voor de patiënt. Maar ook: dat bezoekers zich welkom voelen en al het personeel zijn werk goed kan doen. Een holistische benadering.

Lees meer »

31 juli 2013

De kracht van roze

Kleur is een van de belangrijkste factoren in de beleving van een ruimte. Dat komt vooral door associaties die mensen hebben bij kleuren. Die zijn cultuurgebonden, maar ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur en ervaringen. Dat maakt het vaak moeilijk te voorspellen hoe mensen zullen reageren op een kleur. Toch is het belangrijk om bij het ontwerpen na te gaan wat een kleur in een bepaalde omgeving kan oproepen. Denk aan roze.

Lees meer »

25 juli 2013

Effen het pad

Als je gedrag wilt veranderen, moet je hoofd, hart en omgeving beïnvloeden. Mensen moeten snappen wat ze precies anders moeten doen, en waarom. Het doel moet aansprekend en behapbaar zijn. En het moet mensen makkelijk gemaakt worden om het juiste te doen. Soms is het veranderen van de omgeving al genoeg om ze de goede kant op te sturen. Daar ligt een taak voor de ontwerper.

Lees meer »

Oudere berichten »