Colenberg Omgevingspsychologie

LinkedIn Twitter

Customer journey

De customer journey is een beschrijving van het proces dat (potentiële) klanten doorlopen in het contact met de organisatie. Het pad van handelingen van het eerste contact tot het ontvangen van bepaalde dienstverlening. Het gaat om de beleving van de klant, bezoeker of medewerker. Wat die tegenkomt en meemaakt onderweg naar zijn of haar doel, en welk effect dat heeft.

  • Hoe bewegen de mensen van een bepaalde doelgroep zich door het gebouw?
  • Hoe ervaren zij een ruimte?
  • Waar zijn zij naar op zoek?
  • Wat is voor hen het belangrijkste in het gebruik van een ruimte?
  • Waar ervaren zij positieve of negatieve emoties?
  • En bij welke handelingen of activiteiten?
  • Hoe kan de inrichting beter aansluiten bij hun behoeften?

Een customer journey kan helpen om het gebruik van ruimtes en de tevredenheid van de gebruikers te verbeteren, en merkbeleving of innovatie te versterken. Geschikte methodes variëren van ‘walk along’-interviews en enquêtes, tot elektronische registratie, mapping van looplijnen, en andere observatiemethoden.

Mijn als omgevingspsycholoog getraind oog, gecombineerd met degelijk onderzoek, geeft een nieuwe kijk op uw gebouw als strategisch middel.